Rehâvî makâmı, eserleri ve notaları

Rehâvî makâmı özellikleri

İki şekilde kullanılmıştır.

1- Basit

Karar sırasında Yegâh perdesinde bir Rast dörtlüsü gösteren Rast makâmından başka bir şey değildir. Ayrıca isimlendirilmesi bile gereksizdir. Çünkü aynı şey Rast makâmında da yapılır.

2- Mürekkeb (Bileşik)

  • Durağı: Rast perdesidir.
  • Seyri: Çıkıcıdır. Bâzen çıkıcı – inici olarak da kullanılmıştır.
  • Dizisi: Rast ve Beyâti makamlarının dizilerinin birbirine eklenmesinden meydana gelmiştir. Bu makamlardan biriyle seyre başlanır. Birinden diğerine geçilerek dolaşılır ve sonunda mutlaka Rast makâmı ile Rast perdesinde karar edilir. Karar sırasında Yegâh perdesine Rast dörtlüsüyle düşmek âdettir.
  • Güçlüsü: Her iki makâmın ortak güçlüsü olan Nevâ perdesi Rehâvi makâmının da güçlüsüdür. Üzerinde genellikle Rast ve Bûselik çeşnisiyle yarım karar yapılır.

Not: Makâm, diğer bütün bakımlardan Rast ve Beyâti makamları gibi olup, Rast makâmına çok daha yakındır.
Kaynak: eksd.org.tr

Sâlih Bora

1956 yılında İstanbul’da dünyâya geldim. 2009 yılının Ağustos ayından itibaren tek başıma sâhibi ve yapımcısı olduğum sitemi (önceki ismiyle turksanatmuzigi.org), çocukluğumuzdan bugüne kadarki gelişimimizde, bizlere Türk sanat müziği ve Türk halk müziği eserleri ile çok güzel bir duygu ve sevgi yolu çizen sanatçılarımıza karşı kendimi borçlu hissettiğim için yapmaya başladım. Bu borcumu, sitemin kültür miraslarımızdan biri olan müziğimizin; tanıtılması ve hatırlatılmasına az da olsa katkı sağlayacağını umarak ödemeye çalışıyorum...

Bir yanıt yazın