Perde - Porte - Anahtar nedir?

Türk Müziğinde Perdeler

Türk sanat müziğinde perde ismi, nota anlamında kullanılmaktadır. Batı müziğinde kullanılan do, re, mi, fa, sol, la, si nota adları, bugün Türk müziği solfejinde de kullanılmakla birlikte, bizim geleneksel perdelerimizin (notalarımızın); rast, dügâh, segâh, çargâh, nevâ, hüseynî, eviç gibi özel adları vardır. Perde adlarının hemen tümüyle aynı adı taşıyan makâmımız da vardır.

Porte

Sözlerin yazılmasında tek çizgi kullanılır. İşaretler yani harfler bu çizginin üzerine yazılır. Müzikte ise üst üste beş çizgi kullanılır.

Anahtar

Portenin nasıl kullanılacağını gösteren işarete anahtar denilir. Türk müziği temelde insan sesini esas aldığı için yalnızca sol anahtarı kullanılmıştır. Bu işaret portenin alttan ikinci çizgisinden başlar. Bu çizgiye sol çizgisi denilir. Bu çizgiyi ortasına alan yuvarlak işarete de, sol notası veya sesi denilir.

Sâlih Bora

1956 yılında İstanbul’da dünyâya geldim. 2009 yılının Ağustos ayından itibaren tek başıma sâhibi ve yapımcısı olduğum sitemi (önceki ismiyle turksanatmuzigi.org), çocukluğumuzdan bugüne kadarki gelişimimizde, bizlere Türk sanat müziği ve Türk halk müziği eserleri ile çok güzel bir duygu ve sevgi yolu çizen sanatçılarımıza karşı kendimi borçlu hissettiğim için yapmaya başladım. Bu borcumu, sitemin kültür miraslarımızdan biri olan müziğimizin; tanıtılması ve hatırlatılmasına az da olsa katkı sağlayacağını umarak ödemeye çalışıyorum...

Bir yanıt yazın